مجله اينترنتي هلو

مي خواهيد حافظه خود را تقويت کنيد ؟

مي خواهيد حافظه خود را تقويت کنيد؟

 تحقیقات ، نشان داده است که رژیم غذایی و سبک زندگی افراد نیز تاثیر زیادی بر روند از دست دادن حافظه و یا تقویت آن دارند .

به ادامه مطلب برويد

بهترين روش براي تقويت حافظه


+ شکر کمتر مصرف کنید

مصرف شکر با مسائل بهداشتی و بیماری های مزمن، از جمله اختلالات شناختی و حافظه ای مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی حاوی قند می تواند منجر به ضعف حافظه و کاهش حجم مغز (به ویژه در ناحیه ای از مغز که مسئول حافظه کوتاه مدت می باشد) شود.

به عنوان مثال، یک مطالعه روی بیش از چهار میلیون نفر نشان داد افرادی که مصرف نوشیدنی های شیرین بیشتری مانند نوشابه دارند، حجم کلی مغز و حافظه ای ضعیف تر نسبت به افرادی که شکر کمتر مصرف میکنند. نتایج بسیاری از پژوهش ها نشان داده است افرادی که به طور منظم شکر مصرف می کنند ممکن است حافظه ای ضعیف تری داشته و حجم مغز آنان کاهش یابد.

پس با توجه به این یافته های علمی می توان استنباط کرد که با مصرف کمتر شکر بتوان قوای شناختی و حافظه را سالم تر حفظ کرد.

+ مصرف روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، اسید ایکوساپنتانوئیک (EPA) و اسید داکوزاگزائوئونیک (DHA) است. این چربی ها برای سلامتی کلی بدن  ضروری است و پژوهش ها نشان داده است که مصرف امگا ۳ باعث آرامش روحی و  روانی شده و همچنین موجب کاهش بیماری های ذیل می شود : کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کاهش التهاب، کاهش استرس و اضطراب.

مصرف ماهی و مکمل های روغن ماهی حافظه را بهبود می بخشد (به ویژه در افراد مسن). مطالعه روی ۳۶ سالمند مبتلا به اختلال شناختی خفیف نشان داد که نمرات  حافظه کوتاه مدت و حافظه کاری پس از مصرف مکمل های روغن ماهی بصورت مستمر به مدت ۱۲ ماه بهبود یافت.

یکی دیگر از بررسی های اخیر نشان داد که وقتی بزرگسالان دارای علائم خفیف فقدان حافظه و فراموشی، از مکمل های غنی DHA و EPA، مانند روغن ماهی استفاده کردند، بهبود حافظه اپیزودیک را تجربه کردند.

مکمل های DHA و EPA برای سلامتی و عملکرد مغز حیاتی و همچنین به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند که با کاهش علایم مربوط به اختلال شناختی ارتباط دارد.

بطورکلی مصرف مکمل های ماهی و روغن ماهی(اسیدهای چرب امگا ۳ EPA و DHA) ممکن است به بهبود حافظه کوتاه مدت، حافظه فعال و تقویت حافظه بویژه در افراد مسن کمک کند.

+ مراقبه

تمرین مدیتیشن ممکن است به میزان زیادی بر سلامتی شما تأثیر بگذارد. این روش آرامش بخش و تسکین دهنده بوده و باعث کاهش استرس و درد، فشار خون پایین و حتی بهبود حافظه (توجه و تمرکز) می شود.

  مدیتیشن نه تنها برای بدن، بلکه برای مغز نیز مفید است.در واقع، مدیتیشن موجب می شود که ماده ی خاکستری در مغز افزایش یابد. ماده خاکستری حاوی سلول های سلول های عصبی است. ماده خاکستری مغز اگرکاهش یابد، تاثیرات منفی بر حافظه و شناخت دارد. نتایج استفاده از تکنیک های مراقبه و آرامسازی نشان داده اند که حافظه کوتاه مدت در افراد مختلف در سنین ۲۰ تا ۶۰ سالگی بهبود می یابد.

+ حفظ تناسب اندام

حفظ تناسب اندام برای به زیستن ضروری است و یکی از بهترین راه های برای حفظ ذهن و بدن سالم، داشتن وزن مناسب است. مطالعات متعدد چاقی را به عنوان عامل خطر برای بروز اختلالات شناختی و حافظه ای بیان کرده اند. جالب توجه است که چاقی در واقع می تواند باعث تغییرات در ژن های مرتبط با حافظه در مغز شود.

+ خواب کافی

کمبود خواب برای مدت زمان طولانی موجب ضعف حافظه می شود. خواب نقش مهمی در تثبیت حافظه ایفا می کند، فرایندی است که خاطرات کوتاه مدت تقویت می شوند و به خاطرات طولانی مدت تبدیل می شوند.

 تحقیقات نشان می دهد که محرومیت از خواب تاثیرات منفی بسیاری بر حافظه می گذارد. کارشناسان بهداشت توصیه می کنند که بزرگسالان هر شب برای سلامتی مطلوب بین هفت تا نه ساعت بخوابند. یافته های علمی نشان می دهد که خواب کافی و منظم عملکرد حافظه را بهبود می بخشد.

+ ورزش

ورزش منظم باعث می شود که افراد انعطاف پذیری شناختی کسب کنند و عملکرد حافظه بهتر شود.

در حال حاضر، محققان بیان می کنند که ورزش ممکن است موجب تقویت حافظه شود زیرا منجر به آزاد سازی انتقال دهنده های عصبی به نام دوپامین و نورآدرنالین می شود. این انتقال دهنده های عصبی، از طریق یک سری رویدادهای مربوط به بیوشیمیایی مغزی، می توانند خاطرات و حافظه را تقویت کنند. . . .

پايان مطلب / www.holoo1.ir

بانوي شهر banooyeshahr.com

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی