مجله اينترنتي هلو

غذاهاي خطرناک براي سلامت مغز شما

غذاهاي خطرناک براي سلامت مغز شما

بخش پزشکي - آيا مي دانيد کدام غذاها مي تواند به سلامت مغز شما آسيب بزند؟ در اين مطلب مجله اينترنتي هلو مي خواهد شما را با غذاهايي آشنا کند که براي سلامت مغز مضر هستند

به ادامه برويد

مغز شما مهمترین ارگان بدن شماست که ضربان قلب، تنفس و عملکرد سیستم‌های حیاتی بدن را تنظیم می‌کند. به همین دلیل ضروری است، مغز خود را با یک رژیم غذایی سالم بیمه کنید.

    محققان پیش بینی می‌کنند که بیش از ۶۵ میلیون نفر در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۰ بر اثر بیماری‌های مرتبط با زوال عقل آسیب خواهند دید.

     برخی از مواد غذایی که در رژیم غذایی مدرن امروز در زمره محبوب‌ترین گزینه‌ها هستند اثری مخرب و فاجعه‌بار بر مغز دارند.  این موادغذایی بر حافظه و خلق و خو تأثیر می‌گذارند و خطر زوال عقل را افزایش می‌دهند.

    بخش ترسناک ماجرا اینجاست که اثرات این مواد غذایی تنها برای یک روز، مغز را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند و اگر به طور منظم مصرف شوند، اثرات ماندگاری برای فعالیت مغز خواهند داشت و حتی خطر بیماری‌های جدی مغز مانند زوال عقل و آلزایمر را افزایش خواهند داد.

برای حفظ سلامت و عملکرد مغز خود از این مواد غذایی که سلامت مغز را تهدید می‌کند پرهیز کنید.

* نوشیدنی های شیرین

   نوشیدنی‌های قندی شامل نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی، نوشیدنی‌های انرژی زا و آب میوه هستند. مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها نه تنها خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بلکه احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و بر مغز شما هم تأثیر منفی می‌گذارد، علاوه بر این، سطح قند بالاتر در خون می‌تواند خطر زوال عقل را حتی در افراد بدون دیابت افزایش دهد.

   ماده اصلی بسیاری از نوشیدنی‌های شیرین، شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) است که از ۵۵ ٪ فروکتوز و ۴۵ ٪ گلوکز تشکیل شده است. مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد و باعث التهاب مغز و اختلال در حافظه و یادگیری می‌شود. التهاب به عنوان یک عامل خطر برای بیماری‌های دژنراتیو مغز، از جمله بیماری آلزایمر و زوال عقل شناخته می‌شود.

   همچنین مصرف زیاد فروکتوز می‌تواند منجر به چاقی، فشار خون بالا، چربی خون بالا و اختلال عملکرد شریانی شود. این اثرات متابولیک ممکن است در دراز مدت منجر به افزایش خطر بروز زوال عقل شود.

مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف زیاد فروکتوز می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین در مغز و همچنین کاهش عملکرد مغز، حافظه، یادگیری و تشکیل نورون‌های مغزی شود.

* مکمل‌های مس

   این ماده معدنی برای سلامت انسان ضروری است و شاید پرهیز از آن برای حفظ عملکرد مطلوب مغز عجیب به نظر برسد. با این وجود، مصرف بیش از حد مس می‌تواند برای مغز مضر باشد. مواجهه بیش از حد با مس و دیگر فلزات سنگین می‌تواند به مغز آسیب وارد کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف زیاد مس می‌تواند خطر بیماری آلزایمر و دیگر اختلالات عصبی را افزایش دهد.

  تنها زمانی اجازه استفاده از مکمل‌های مس را دارید که پزشک این کار را برای شما تجویز کرده باشد.

* کربوهیدرات‌های پالایش شده

   بسیاری از ما آگاهیم که مصرف کربوهیدرات‌های پالایش شده موجب افزایش سریع و ناگهانی سطوح قند خون می‌شود، از این رو، حد اعتدال را در مصرف آنها رعایت می‌کنیم. اما آشنایی با آسیب‌هایی که این مواد می‌توانند به مغز وارد کنند شاید شما را برای پرهیز کامل از کربوهیدرات‌های پالایش شده هرچه بیشتر متقاعد کند.

* آرد سفید و کربوهیدرات های تصفیه شده

   کربوهیدراتهای تصفیه شده شامل قندها و غلات بسیار فرآوری شده مانند آرد سفید هستند. این نوع کربوهیدرات ها از شاخص گلیسمی بالا (GI) بالایی برخوردارند و این بدان معنی است که بدن شما آنها را به سرعت هضم می کند و باعث ایجاد افزایش قند خون می شود و اختلال در عملکرد مغز می شوند.

   تحقیقات نشان داده اند که فقط یک وعده غذایی حاوی قند خون بالا می تواند حافظه را در کودکان و بزرگسالان مختل کند. مطالعه دیگری در دانشجویان نشان داد که افرادی که مصرف بیشتری از چربی و قند تصفیه شده داشتند هم حافظه ضعیف تری دارند.

این میزان تأثیر بر حافظه ممکن است ناشی از التهاب بخشی از مغز به نام هیپوکامپ باشد که بر برخی از جنبه های حافظه تأثیر می گذارد.

  مطالعه در گروهی از سالمندان نشان داد که سالمندانی که بیش از ۵۸ ٪ کالری روزانه خود را به شکل کربوهیدرات مصرف می‌کردند، تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

  کربوهیدرات‌ها ممکن است اثرات دیگری هم روی مغز داشته باشند. به عنوان مثال، در یک مطالعه مشخص شده است که کودکان شش تا هفت ساله که رژیم‌های غذایی کم کربوهیدراتی مصرف می‌کنند، در هوش غیر کلامی هم نمره کمتری به دست آورده اند.

کربوهیدرات های با سطح گلیسمی سالم، حاوی غذا‌هایی مانند سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات کامل هستند.

* چربی‌های ترانس

   اگر به مصرف خوراکی‌های شیرین عادت دارید، احتمال دریافت میزان قابل توجه‌ای از چربی‌های ترانس افزایش می‌یابد. این مواد مضر در غذاهای پخته، بسیاری از انواع مارگارین، غذاهای سرخ شده، بیسکوئیت‌ها و دیگر غذاهای فرآوری شده وجود دارند.

   مطالعات متعدد نشان داده‌اند که یک رژیم غذایی سرشار از چربی‌های ترانس به تضعیف حافظه، زوال شناختی، و خطر بیشتر ابتلاء به بیماری آلزایمر منجر می‌شود.

* شیرین کننده‌های مصنوعی

   آسپارتام یک شیرین کننده مصنوعی است که در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌های بدون قند یافت می‌شود. از غذاهای حاوی آسپارتام می‌توان به نوشابه‌های رژیمی، آبمیوه‌های کم کالری، ماست، بستنی، آدامس و آبنبات‌های بدون قند اشاره کرد.

   پژوهش‌ها نشان داده‌اند که آسپارتام ممکن است آسیب پذیری مغز به استرس اکسیداتیو را افزایش دهد. افزون بر این، آسپارتام از فنیل‌آلانین تهیه می‌شود که ممکن است در تولید انتقال دهنده‌های عصبی اختلال ایجاد کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

پايان مطلب - www.holoo1.ir

غذاهاي خطرناک براي مغز

مطالب مرتبط

نظرات براي مجله اينترنتي هلو

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی