مجله اينترنتي هلو

خانم هاي باردار چقدر امگا 3 بايد مصرف کنند؟

امگا 3 از خانواده اسیدهای چرب اشباع نشده ااست که ماده مغذی ضروری براای سلامت و رشد به شمار می‌رود. متاسفانه امگا 3 توسط بدن تولید نمی‌شود و باید در رژیم غذایی قرار داده شود یا به وسیله مکمل آن را تامین کرد.

به ادامه برويد

تحقیقات علمی دائما در حال افزایش است و نیازهای تغذیه‌ای خانم‌ها در دوران بارداری واضحتر می‌شود. از جمله تحولات اخیر در زمینه اهمیت اسیدهای چرب امگا 3 در رشد جنین و سلامت مادر است. در این میان مادران باردار می‌خواهند بدانند مصرف قرص امگا 3 ضروری است یا از طریق رژیم غذایی این نیاز تامین می‌شود.

* مزایای امگا 3 در بارداری

- امگا 3 از خانواده اسیدهای چرب اشباع نشده است که ماده مغذی ضروری برای سلامت و رشد به شمار می‌رود. متاسفانه امگا 3 توسط بدن تولید نمی‌شود و باید در رژیم غذایی قرار داده شود یا به وسیله مکمل آن را تامین کرد.
تحقیقات نشان می‌دهد که دو نوع امگا 3 بیشترین سود را دارند یکی EPA و دیگری DHA که هر کدام منافع منحصر به فردی دارند. این دو اسید چرب امگا3 با هم ترکیب شده و در بدن کار می‌کنند. اسید چرب EPA از قلب، سیستم ایمنی و پاسخ به التهاب حفاظت می‌کند و اسید چرب DHA از مغز، چشم و سیستم عصبی مرکزی پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل است که برای زنان باردار و شیرده بسیار مهم است.

* چرا امگا3 مهم است؟

- مصرف کافی اسیدهای چرب امگا 3 برای حفظ تعادل مواد هورمون مانند پروستاگلندین ضروری است. پروستاگلندین به تنظیم بسیاری از موارد فیزیولوژیک مهم مانند فشار خون، لخته شدن خون، انتقال عصبی، پاسخ التهابی و عملکرد کلیه‌ها، دستگاه گوارش و تولید هورمون‌های دیگر کمک می‌کند.

- بسته به نوع اسیدهای چرب در رژیم غذایی ممکن است انواع خاصی از پروستاگلندین تولید شود در حالی که برخی دیگر تولید نشود. عدم توازن پروستاگلندین می‌تواند به بیماری منجر شود. نقش امگا3 در تولید پروستاگلندین بسیار مهم است. دوزهای بالای امگا3 برای درمان و جلوگیری از اختلالات خلقی استفاده می‌شود و مطالعات جدید مزایای بالقوه این اسید چرب را در پیشگیری از سرطان و بیماری التهابی روده و سایر بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید را نشان می‌دهد.

* چه زمانی امگا 3 مصرف کنید

- روغن ماهی امگا 3 با کیفیت مناسب باید در مکملی که خانم باردار مصرف می‌کند، باشد. هر دو نوع اسید چرب DHA وEPA مهم هستند اما وجود اسید چرب DHA در دوران بارداری و در مراحل اولیه زندگی نوزاد بسیار مهم است.
این چربی‌های امگا 3 چربی‌های ضروری نامیده می‌شوند زیرا توسط بدن تولید نمی‌شوند و باید از طریق مکمل به دست بیاید. زنان باید حداقل 6 ماه قبل از تخمک‌گذاری باید مصرف امگا3 را در رژیم غذایی‌شان قرار دهند.

* می‌توان مصرف ماهی را جایگزین امگا3 کرد؟


- قطعا نه. سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند زنان باردار و شیرده و خانم‌هایی که قصد بارداری دارند 2 تا 3 وعده ماهی با جیوه کم را در هفته در رژیم غذایی‌شان قرار دهند. با این حال به دلیل وجود برخی نگرانی‌ها مربوط به وجود فلزات سنگین مانند جیوه در انواع خاصی از ماهی‌ها این مشکل وجود دارد و معمولا خانم‌ها از خوردن ماهی اجتناب می‌کنند. مکمل با روغن ماهی یک منبع قابل اعتماد برای دریافت امگا3 در دوران بارداری است.

* اسید چرب DHA با جنین چه می‌کند؟


- DHA برای اطمینان از رشد مغز، سیستم ایمنی و عصبی جنین ضروری و مهم است. مصرف اسید چرب امگا 3 قبل از لقاح بسیار مهم است اما نگهداشتن سطح این اسید چرب در حد متعادل در طول بارداری نیز بسیار مهم است. اسید چرب DHA در دوران بارداری در مادران کاهش می‌یابد زیرا به جنین منتقل می‌شود. در سه ماهه سوم بیشترین مقدار رشد مغز اتفاق می‌افتد و در این زمان DHA از مادر به نوزاد منتقل می‌شود. مصرف DHA برای اطمینان از رشد مغز، چشم، سیستم ایمنی و عصبی جنین ضروری است و اگر به مادر نرسد، می‌تواند برای او خطرناک باشد. کمبود اسید چرب ضروری می‌تواند باعث افسردگی بعد از زایمان شود.

* آیا امگا3 بعد از زایمان هم ضروری است؟

- پس از زایمان سطح اسید چرب امگا 3 در مادر کم می‌شود چرا که تغذیه با شیر مادر ذخایر DHA را در بدن مادر کم می‌کند. نیاز به اسید چرب امگا3 در طول دو سال اول زندگی نوزاد برای رشد مغز همچنان وجود دارد. به گفته محققان دانشگاه کانزاس نوزادان متولد شده از مادرانی با سطح اسید چرب امگا 3 بالا در هنگام زایمان، در سال بعد هم این ذخایر را دارند.

* فواید اسید چرب امگا 3 برای جنین

- دریافت امگا 3 کافی در دوران بارداری می‌تواند بر رفتار، تمرکز و یادگیری کودک بعد از تولد اثر بگذارد. از جمله مزایای دیگر امگا 3 در دوران بارداری کاهش خطر ابتلا نوزاد به آلرژی و تاثیرات مثبت آن بر رشد ایمنی بدن است. سطوح پایین امگا 3 منجر به نقص شناختی و افزایش شاخص‌های رفتاری اضطراب، پرخاشگری و افسردگی در کودکان می‌شود. روغن ماهی یک منبع ایمن برای امگا3 است. متخصصان مصرف روزانه 300 تا 600 میلی‌گرم قرص امگا 3 را برای زنان باردار و شیرده توصیه می‌کنند.

گرداوري : مجله اينترنتي هلو

منبع:ني ني سايت  ninisite.com

پايان

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی