holoo1.ir

درمان درد دنبالچه در زنان باردار

درمان درد دنبالچه در زنان باردار

درد دنبالچه یک درد شدید در انتهای ستون فقرات است . دنبالچه یک ساختار کوچک مثلثی است که در پایین نقطه ستون فقرات بین باسن قرار دارد. دنبالچه وضعیت نشستن شما را ثابت کرده و ماهیچه‌ها، تاندونها و لیگامانها از آن عبور می‌کنند . .

به ادامه مطلب برويد

خانم هاي باردار - مجله اينترنتي هلو - در میان بسیاری از دردهایی که ممکن است در طول بارداری تجربه کنید، درد دنبالچه و کمر یکی از شایع‌ترین دردهای این دوران است.

- همانطور که جنین رشد می‌کند فشار در اندامهای پایینی افزایش می‌یابد و منجر به این درد می‌شود. با وجود این شما می‌توانید این درد را با تمرینات کششی ملایم درمان کنید.

+ درد دنبالچه چیست

دنبالچه یک ساختار کوچک مثلثی است که در پایین نقطه ستون فقرات بین باسن قرار دارد. دنبالچه وضعیت نشستن شما را ثابت کرده و ماهیچه‌ها، تاندونها و لیگامانها از آن عبور می‌کنند. درد دنبالچه یک درد شدید در انتهای ستون فقرات است.

+ چرا دنبالچه در دوران بارداری درد می‌گیرد؟

- هورمونهای دوران بارداری: در سه ماهه اول بارداری بدن شما هورمونهای آرامبخش و استروژن را آزاد میکند که لیگامانهای منطقه لگن را شل میکند. ماهیچه‌ها اطراف منطقه شکم حرکت می‌کنند تا جا برای جنین ایجاد کنند. در این میان دنبالچه نیز حرکت می‌کند و می‌تواند منجر به درد شود.
   

- رشد جنین: در طول سه ماهه دوم و سوم و از هفته 22 بارداری جنین در حال رشد نیاز به فضای بیشتری دارد و به دنبالچه که دقیقا پشت رحم است فشار وارد میکند و این فشار باعث درد بیشتر دنبالچه در بارداری می‌شود.
   

- دیگر دلایل: در مراحل بعدی بارداری وقتی سرفه و عطسه میکنید فشاری روی دنبالچه احساس می‌کنید که می‌تواند منجر به درد شود.
   

- پیاده روی، دوچرخه سواری، نشستن و برخاستن برای مدت طولانی از دیگر دلایل بروز درد دنبالچه در دوران بارداری است.

+ عوامل خطر درد دنبالچه در طول بارداری

- اگر از درد دنبالچه پیش از بارداری رنج می‌بردید، مطمئن باشید در طول بارداری این درد تشدید می‌شود. شرایطی که باعث تشدید درد میشود عبارتند از:

    اختلال عملکرد سمفیز پوبیس: این اختلال وضعیتی است که در آن لیگامانهای که استخوانهای لگن را نگه میدارند در طول بارداری شل و کشیده می‌شوند. این موضوع باعث درد در استخوان دنبالچه می‌شود که به پاها نیز کشیده می‌شود.
    یبوست
    آسیب بخش پایینی کمر
    سرطان ناحیه لگن
    دیسک در بخش پایینی کمر

اگر درد شیدی باشد یا چند روز طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک بررسی می‌کند که در این منطقه زائده‌ای رشد نکرده باشد. آزمایشهای رادیولوژی مانند سی تی اسکن و رادیوگرافی در هنگام بارداری از آنجا که به جنین آسیب می‌رساند، نباید انجام شود.

 یوگا: تمرینات کششی به کاهش درد کمک زیادی میکند اما بهتر است قبل از هر تمرین در دوران بارداری با پزشکتان مشورت کنید. یک فیزیوتراپیست ممکن است بتواند به شما کمک کند تا این تمرینات پشتیبانی را انجام دهید.
   

- شنا: شنای کرال پشت میتواند درد پشت را کم کند. این یکی از بهترین تمرینها برای مبارزه با درد دنبالچه در دوران بارداری است.
    پیاده روی: پیاده روی میتواند فشار روی دنبالچه را کم کند. حدود 30 دقیقه پیاده روی در روز میتواند به ماهیچه های اطراف دنبالچه کمک کند و با تقویت آنها درد دنبالچه را کاهش دهد.

 
+ یوگا در بارداری


راههای موثر کاهش درد دنبالچه


1.وضعیت مناسب: وضعیت بد نشستن میتواند یکی از عوامل مهم درد دنبالچه باشد. نشستن روی زمین و کمر را به عقب متمایل کردن از جمله مواردی است که میتواند باعث درد دنبالچه شود. اگر احساس ناراحتی کردید، تغییر وضعیت دهید. این کار کمک می‌کند فشار از روی دنبالچه برداشته شود.


2.موقعیت خواب: اگر درد دنبالچه دارید باید بدانید خوابیدن به پهلو بسیار راحتتر از خوابیدن به پشت است. بهترین موقعیت خوابیدن به پهلوی چپ است. این کار باعث افزایش گردش خون به جفت هم میشود. همچنین میتوانید از یک بالش بین زانوها استفاده کنید.


3.لباس مناسب: لباسهای تنگ، به ویژه شلوار تنگ میتواند درد را بدتر کند. سعی کنید لباسهای گشاد که هیچ نوع فشاری به دنبالچه وارد نمیکند، بپوشید.


4.تشک حلقه‌ای: به هیچ وجه روی سطح سخت ننشینید. از تشکهای حلقه‌ای یا به اصطلاح تشکهای دونات استفاده کنید تا دنبالچه آزاد باشد و فشاری به آن نیاید.


5.کمربند حاملگی در طول بارداری: کمربند حاملگی میتواند شکم شما را حمایت کند و فشار از قسمت پایین کمرتان بردارد. میتوانید از انتهای سه ماهه دوم بارداری از این کمربندها استفاده کنید.


6. تغییر وضعیت مداوم: به هیچ عنوان برای مدت طولانی در یک وضعیت نمانید. بلند شده و کمی راه بروید و اصلا برای برداشتن چیزی خم نشوید.


7. کیسه آب گرم: میتوانید از کمپرس گرم برای ناحیه دنبالچه استفاده کنید. حدود 20 دقیقه و چهار بار در روز آن را به کار ببرید.
8.کفش راحت:پوشیدن کفش راحت و پاشنه کوتاه را حتما امتحان کنید.


9.اجابت مزاج منظم: اجابت مزاج نامنظم میتواند باعث درد دنبالچه شود به همین دلیل باید از غذاهای پرفیبر و پیاده روی استفاده کنید تا به هیچ وجه دچار یبوست نشوید.


10.ماساژ دنبالچه: میتوانید به فیزیوتراپ مراجعه کنید و ماساژ دنبالچه دریافت کنید.

+ سزارین ترستان را کم می کند


 انجام زایمان سزارین میتواند ترس از فشار به دنبالچه را در شما کاهش دهد. به همین دلیل باید با پزشکتان در این باره صحبت کنید و اگر بدنتان آماده نیست این زایمان را انتخاب کنید.

+ درد دنبالچه درمان می‌شود؟


معمولا درمانی برای درد دنبالچه وجود ندارد و خود به خود طی چند هفته تا چند ماه بعد از زایمان بهبود می‌یابد. اگر درد همچنان ادامه داشت حتما با پزشک مشورت کنید.  . . . .

پايان مطلب

ني ني سايت  ninisite.com

توجه : کپي برداري از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

مطالب مرتبط با پست جاري

نظرات ارسال شده

    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتیرفرش کد امنیتی