مجله اينترنتي هلو

تخم شربتي چيست | تخم شربتي چه فوايدي دارد

تخم شربتي,طب سنتي,

با خواص تخم شربتي بيشتر آشنا شويد ، تخم شربتي را چگونه مصرف کنيم ، عکس تخم شربتي ، جايگاه تخم شربتي در طب سنتي

تخم شربتي چيست | تخم شربتي چه فوايدي دارد

تخم شربتي چيست | تخم شربتي چه فوايدي دارد

تخم شربتي چيست و چه فوايدي دارد؟

تخم شربتی ، حاوی امگا ۳ بوده اما مقدار آن نسبت به منابع حیوانی مانند رروغن ماهی کمتر است. برای کسانیکه ماهی نمی خوردند، چیا chia seed می تواند یک جایگزین مناسب، برای تامین امگا ۳ در برنامه غذایی شان باشد . .

به ادامه مطلب برويد

درباره تخم شربتي

تخم شربتی دانه های سیاه و سفید کوچکی هستند که از گیاهی به نام سالویا هیسپانیکا به دست می آیند. این گیاه از خانواده نعناها بوده و خاستگاه آن آمریکای مرکزی و جنوبی است. افراد زیادی هستند که از آن در برنامه غذایی خود استفاده می کنند. اگر در کنار مصرف مواد غذایی از فواید و تاثیر آن بر عملکرد بدن اطلاع داشته باشیم، می توانیم مصرفش را بهتر مدیریت کنیم.

+ فواید غذایی تخم شربتی

این دانه های کوچک حاوی مواد غذایی مهمی هستند. مثلا سرشار از فیبر بوده و باعث سیری کاذب می شوند. در واقع شخص با خوردن این دانه ها احساس سیری زودهنگام می کند و نیازی به خوردن غذای بیشتر نمی بیند.

۲۵ گرم تخم شربتی یا دانه چیا، حاوی حدودا ۹ گرم فیبر است. بر اساس توصیه پزشکان، روزانه ۳۰ گرم فیبر برای سلامت بدن توصیه شده است. فیبر به هضم غذا کمک کرده و برای سلامت سیستم گوارش ضروری است. لذا استفاده از آن می تواند تا حدی نیاز بدن به فیبر را برطرف کند.

امگا ۳ و اثرات ضد التهابی آن و همچنین تاثیرش بر سلامت قلب و مغز، همه کم و بیش شناخته شده است. تخم شربتی حاوی امگا ۳ بوده اما مقدار آن نسبت به منابع حیوانی مانند روغن ماهی کمتر است. برای کسانیکه ماهی نمی خوردند، چیا chia seed می تواند یک جایگزین مناسب، برای تامین امگا ۳ در برنامه غذایی شان باشد.


علاوه بر موارد فوق، حاوی مقادیر بالایی پروتئین بوده و یک منبع مفید پروتئین گیاهی محسوب می شود لذا برای گیاهخواران یا افرادی که برنامه رژیم غذایی گیاهی دارند، بسیار مفید است.

ترکیب امگا ۳، پروتئین و فیبر در تخم شربتی به این معناست که دانه ها نسبتا آهسته هضم می شوند. این هضم طولانی باعث کاهش سطح انرژی بدن شده که به حفظ پایداری قند خون کمک می کند.


ناگفته نماند که این دانه های کوچک سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم و عناصر کمیابی مانند منگنز هستند که به ساخت و عملکرد آنزیم ها کمک می کنند.


متاسفانه تحقیقات و پژوهش های اندکی پیرامون خواص دانه چیا و تاثیری که بر سلامت انسان دارد، انجام شده است و امید است که در آینده، این میزان تحقیقات افزایش یابد.

+ آیا تخم شربتی به کاهش وزن کمک می کند؟

شواهد چندانی وجود ندارد که نشان دهد خوردن آن باعث کاهش وزن می شود. اما همانطور که گفته شد چون این دانه ها حاوی فیبر هستند، لذا می توانند با ایجاد سیری کاذب، مانع از خوردن غذای بیشتر شوند که می تواند عاملی در کاهش وزن باشد.
آیا دانه چیا بر سلامت استخوان ها تاثیری دارد؟

از آنجا که این دانه ها حاوی کلسیم و سایر مواد معدنی شناخته شده هستند، لذا بر سلامت استخوان ها موثرند. ۲۵ گرم دانه چیا حاوی ۱۵۷ میلی گرم کلسیم است که از این بابت، یک منبع مهم کلسیم محسوب می شود. این مقدار کلسیم، بیشتر از کلسیم موجود در ۱۰۰ میلی لیتر شیر است.

+ آیا تخم شربتی خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می هد؟

همانطور که اشاره شد، این دانه های کوچک حاوی فیبر، پروتئین و چربی های غیر اشباع (امگا ۳) هستند، که همه آنها به سلامت قلب و حفظ پایداری قند خون کمک می کنند. برخی تحقیقات نشان داده است که این دانه ممکن است برای بیماران چاقی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، مفید باشد.
به طور کلی این دانه در درمان بیماریها تاثیر مستقیمی ندارد. اما استفاده از آن به عنوان روش مکمل، می تواند به روند درمان یا بهبود بیماری کمک کند. مصرف تخم شربتی در سلامت کلی بدن موثر است.

+ عوارض جانبی مصرف تخم شربتی چیست؟

عوارض جانبی بسیار کمی برای دانه چیا گزارش شده است که به طور کلی قابل تحملند. مثلا اگر به یکباره مقدار زیادی از این دانه ها مصرف شوند، باعث ایجاد یبوست شده که لازم است همراه آن، آب به مقدار کافی نوشیده شود.

+ آیا تفاوتی می کند که تخم شربتی به صورت خام، خیس شده، پخته یا پودر شده مصرف شود؟

تخم شربتی دارای طعم بی نظیری در مقایسه با دانه های کدو و کنجد است. یک روش متداول برای مصرف، این است که آن را در آب یا شیر خیس کرده و برای مدت حداقل ۲ ساعت یا یک شب در یخچال قرار داده و بعد میل شود.

اگر مایل هستید که این دانه را اندکی مزه دار مصرف کنید، می توانید دانه های آن را در شیر طعم دار، شیره نارگیل یا آب میوه خیس کنید یا به آن ادویه هایی از قبیل دارچین و زنجبیل  و کمی عسل اضافه کنید.

تخم شربتی می تواند در سوپ نیز استفاده شود و همچنین به عنوان جایگزین تخم مرغ در بعضی غذاها بکار رود. برای جایگزین کردن آن به جای تخم مرغ باید ۱ قاشق غذاخوری به همراه ۳ قاشق غذاخوری آب مصرف شود.


پودر آن می تواند به عنوان جایگزین آرد در پخت نان یا کیک مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توان دانه های پخته و تفت داده شده آن را به سبزیجات یا غلات صبحانه اضافه کرد. فقط باید توجه شود که دانه ها به مقدار زیاد تفت داده نشوند و حرارت لازم برای پخت بسیار ملایم باشد، تا طعم آن تغییر نکند.

به طور کلی تخم شربتی به هر صورتی که استفاده شود، برای بدن مفید بوده و مصرف آن توصیه می شود. . .

پايان

بانوي شهر

نظرت در مورد اين مطلب چيه؟


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی